Articole » Sarcina » Sanatatea in timpul sarcinii

Sanatatea in timpul sarcinii

Dieta

Este de o importanta primordiala a intelege ca nu este important cat mananci ci cum mananci si ce mananci. Continuati-va dieta inceputa luna trecuta. Mancati aceleasi alimente cat mai putine trecute prin foc, proaspete, naturale. Alimentele bogate in fibre va vor feri de constipatie. Nu uita sa iei in continuare suplimentul de acid folic pe care ai inceput sa-l iei inca din luna trecuta (studiile facute au aratat ca suplimentul de 0,4 mg acid folic pe zi reduce dramatic incidenta defectelor de tub neural la embrion). De asemenea vitaminele prenatale, nu le uita.

Exercitiul fizic

Daca nu erai o clienta fidela a salilor de fitness sau aerobic inainte de a ramane insarcinata, acum, in luna a doua, este extrem de important sa incepi sa practici in mod regulat si sub indrumare profesionala exercitiul fizic. De ce este importanta adoptarea acestei atitudini? Beneficiile sunt inestimabile:

  • Duc la cresterea increderii in sine, scazand depresia si anxietatea
  • Mentin un ritm de castig in greutate sanatos si constant
  • Ajuta la reducerea disconfortului datorat graviditatii
  • Scad riscul ajungerii la o operatie cezariana
  • Scurteaza timpul de recuperare dupa nastere
  • Accelereaza pierderea de greutate postpartum
  • Cresc nivelul energetic al organismului matern
  • Imbunatatesc calitatea somnului
  • Maresc eficienta travaliului
  • Scad oboseala pe parcursul travaliului

Desi ar fi bine sa efectuezi aceste exerciti sub indrumare sau supraveghere profesionala (kinetoterapeuti sau moase cu specializare in acest domeniu), este bine a sti cateva amanunte privitor la exercitiul fizic.

    1. Fitness. Daca deja frecventai sala inainte de a ramane gravida, cu siguranta ca acum vei fi in stare sa-ti faci anumite ajustari la programul tau de antrenament. Daca de abia incepi sa faci exercitii fizice trebuie sa incepi acest nou drum cu intelepciune si respectand anumite principii:
    2. Incepe cu exercitii foarte usoare
    • Fa aceste exercitii de cel putin 4 ori pe saptamana
    • Exercitiile de stretching fa-le cu moderatie (nu este de dorit a schimba nici macar temporar medicul obstetrician cu un ortoped!)
    • Impune-ti un ritm respirator adecvat (pentru a invata cum sa respiri pe parcursul efortului fizic ia legatura cu personalul specializat)
    • Incearca sa-ti verifici ritmul cardiac pe durata sedintelor de fitness, mentine-ti un ritm cardiac constant si nu depasi 120-130 batai pe minut
    • Nu ridica greutati
    • Incearca sa bei multe lichide cu cel putin o ora inainte de sedinta de fitness
    1. Inotul. Este, dupa parerea mea, cea mai completa modalitate de tonifiere a organismului matern antepartum. Tonifica cam toate grupele musculare mari si, foarte important, te invata sa respiri ritmic (lucru care te va ajuta in travaliu). Este bine sa eviti totusi stilurile agresive gen crawl sau fluture (nu te vaneaza nici un rechin, deci nu te grabi). Inoata brass si nu te lauda cu cat mai multe "bazine" facute. De asemenea, nu sari de pe blocstart, poate iei o "burta" care s-ar putea sa nu iti faca asa de mare placere, mai ales ca a ta e pe cale sa creasca din ce in ce mai mare. Nu iti tine respiratia mai mult de 15 sec, evita inotul subacvatic. Cand intri in bazin, fa-o treptat, nu brusc. Daca nu stii sa inoti este bine sa te duci la bazinul cu apa mica.
    2. Yoga. Daca nu ai practicat yoga in tinerete sau inainte de a fi insarcinata, este bine a lua legatura cu un instructor si de a merge la o grupa de incepatori sau una speciala pentru gravide. Contrar reprezentarilor larg raspandite in folclorul local, este bine sa stii ca yoga nu reprezinta o modalitate de a-ti pune picioarele dupa gat (ceea ce in cazul tau ar complet inutil, neoferindu-ti nici un ajutor in sarcina sau la nastere). Yoga este in primul rand o forma de transpunere in viata a unei intregi filosofii. Pe scurt si foarte schematic spus, in yoga se urmareste crearea unui corp sanatos capabil sa gazduiasca o minte stabila. Yoga inseamna nu numai posturi corporale (care se numesc "asane"), dar si dieta vegetariana, exercitii de respiratie, de concentrare mentala si de meditatie, si nu in ultima instanta o noua si aparte modalitate de a privi si actiona in viata.
    3. Plimbarile in aer liber. Vor inlocui joggingul, daca l-ai practicat cu succes anterior sarcinii. Tonifica musculatura membrelor inferioare si a bazinului, mareste ventilatia pulmonara, oxigeneaza mai bine sangele, produce relaxare mentala deosebita (cu conditia sa nu faci aceste plimbari prin piata din cartier, ci intr-un parc mare si linistit).
    4. Exercitiile Kegel. Reprezinta cea mai simpla forma de a iti intari planseul muscular pelvin (cel care este cel mai mult solicitat in cursul travaliului). Desi denumirea lui poarta oarece unda de mister si de complexitate, in realitate acest exerciti nu este altceva decat contractarea si relaxarea ritmica a muschilor perineului (contractia anusului si a uretrei). Este indicat a face acest exercitiu ori de cate ori iti aduci aminte: la servici daca ai munca de birou, in tramvai sau autobuz (daca ai avut norocul sa iti cedeze cineva locul), acasa la televizor, etc. Sunt necesare minim 100 de contractii consecutive, pentru inceput. Ulterior poti sa depasesti milionul! Exercitiile acestea sunt excelente pentru a evita aparitia prolapsului genital si este recomandabil sa le faci si cand nu mai esti gravida
  • Dantura

    Fiecare om se confruntă pe parcursul vieţii cu o serie de probleme de sănătate de care, atunci când devine părinte, doreşte ca urmaşii săi să fie feriţi. În mintea fiecărui părinte se naşte în mod firesc întrebarea : „Ce pot face pentru a-mi feri copilul de suferinţele prin care am trecut eu ?”. Astăzi avem posibilitatea de a preveni o serie de boli printre care se numără şi bolile dentare şi orale.

    Prevenirea îmbolnăvirilor orale are ca avantaje un zâmbet frumos, absenţa suferinţei, scutirea de eforturile materiale şi de timp cerute de către tratament.

    Prevenirea bolilor orale poate fi începută încă dinainte de perioada sarcinii, caz în care ea va fi benefică atât pentru copil cât şi pentru mamă. Prevenţia va continua pe perioada de srcină şi apoi toată viaţa, de ea ocupându-se în copilărie părinţii şi, de la o anumită vârstă, copilul însuşi, desigur sub îndrumarea permanentă a medicului dentist.

    Ideal ar fi ca viitoarea mamă să se preocupe de sănătatea copilului încă dinainte de a rămâne gravidă, făcându-şi un set de analize pentru a depista şi trata eventuale boli nedescoperite încă. Cel mai bine este ca tratamentele dentare să se efectueze înainte de a apărea sarcina deoarece în timpul sarcinii unele tratamente sunt contraindicate sau se efectuează cu mare dificultate iar după naştere mama este de multe ori prea ocupată pentru a putea merge la tratament. În plus, o mamă fără boli dentare şi cu o igienă corectă va avea un număr redus de microbi (bacterii) în gură. Acest fapt este deosebit de important pentru copil deoarece în prima parte a vieţii cel mai apropiat contact al copilului va fi cu mama, de la care va primi inevitabil un număr de microbi.

    Pe întreaga periodă a sarcinii mama trebuie să aibă grijă de propria sănătate deoarece în acest mod protejază şi copilul. O categorie aparte de boli pe care le poate dezvolta copilul la nivelul cavităţii orale (gura) sunt tulburările de creştere apărute în viaţa intrauterină care se numesc malformaţii congenitale. Copiii cu malformaţii congenitale orale pot prezenta modificări de formă, de volum şi de funcţionare la nivelul diferitelor structuri care formează gura (de ex. buza de iepure sau gura de lup). Pentru a preveni apariţia acestor malformaţii este bine ca viitoarea mamă să respecte următoarele recomandări:

      • să se alimenteze corect şi echilibrat
      • să evite substanţele toxice
      • să nu se expună la radiaţii
      • să nu consume alcool, tutun, droguri şi medicamente
      • să nu intre în aglomeraţii pentru a evita bolile transmise prin aer

    În perioada sarcinii şi mama se poate confrunta cu anumite boli specifice. Un exemplu este gingivita de sarcină. Aceasta este o boală care se manifestă prin mărirea gingiilor şi sângerarea lor la cele mai mici atingeri. Ea se instalează pe parcursul sarcinii şi progresează până în luna a 9 a, când începe să se remită. După naştere remisiunea continuă dar în unele cazuri vindecarea nu este completă iar tânăra mamă va prezenta o gingivită cronică simplă. Pentru a preveni instalarea sau dezvoltarea necontrolată a acestei gingivite de sarcină, gravida trebuie să practice o igienă orală foarte atentă, să-şi perie dinţii de două, chiar de trei ori pe zi, să-şi perie şi limba şi să utilizeze ape de gură cu substanţe antimicrobiene. De asemenea este bine să folosească zilnic şi aţa dentară (dental-floss). Dacă totuşi gingivita de sarcină se instalează, se recomandă consultul medical la finalul căruia gravida trebuie să ştie cu exactitate cum să-şi perie dinţii, cu ce priuţă, cu ce pastă, cu ce apă de gură să clătească, cum să folosească dental-floss-ul etc


    Taguri:
     
     
     
    © 2008 copiii.ro — Sitemap
    Linkuri : Alcooltest Contabilitate
    Parteneri : Mos Craciun Aer conditionat Terapie Reteta